Nem könnyű a sportfotósok élete - kordonok közé zárva, szigorú felügyelet alatt dolgozhatnak csak a foci vb meccsein. Gundel Takács Gábor utánajárt, hogyan készülnek mégis gyönyörű sportfotók a vb-n.
Nem könnyű a sportfotósok élete - kordonok közé zárva, szigorú felügyelet alatt dolgozhatnak csak a foci vb meccsein. Gundel Takács Gábor utánajárt, hogyan készülnek mégis gyönyörű sportfotók a vb-n.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Pierre73 2010.07.07. 19:12:31
Rombola · http://rombola.blog.hu 2010.07.07. 19:19:40
Ide is lehetett volna szünet- meccsvégi üzeneteket küldeni. És nem csak a (pénzes) SMS-en keresztül.
ON
Petyat 2010.07.07. 19:23:39
Azért mert vagy a hálóra fókuszálnak,
vagy arra ami mögötte van.
Az autofókusz amúgy utálja a rácsokat
és a hálókat, mert kontrasztos részeket
keres, és egy ilyen helyzetben nem
tud mit kezdeni. A kapu mögül, csak
a gólt érdemes fotózni, amit a kapu
mellől is szépen meg lehet örökíteni.
Mennyi gól is megy egy kapuba egy
meccs alatt? Átlagban kettő?
Mit csináljon a fotós a többi időben,
amikor csak olyan dolgokat fotózhat,
amibe belezavar a háló?
Kielégítő volt a válasz?
Tita nick 2010.07.07. 21:25:23
ezegyfa 2010.07.07. 21:26:03
Petyat: azok a milliós gépek és optikák nem jönnek zavarba a hálótól :)
Giraffa 2010.07.07. 21:26:41
Multimezős élességállításnál a hálóra is ráállhat az autofókusz, az igaz. :)
Pipas 2010.07.07. 22:23:30
Másrészt a foci nem mutatna jól a kapu mögül, a mozgás, az akció, a haladás a pályán hosszában van.
Fotósképző · fotoskepzo.hu 2010.07.07. 23:24:21
Mayhem 2010.07.07. 23:42:30
Fotósképző · fotoskepzo.hu 2010.07.08. 00:13:43
Pont ugyanezt mondta valaki egy fórumon is, mint te. Meg hogy az autofókusz miatt ma sokkal jobb képeket lehet készíteni, mint régebben. Hát ez nincs így! Nem kell a technikát fetisizálni, az csak megkönnyíti az életünket, de nem alkot helyettünk. Meg kell tanulni fotózni és használni az élességállító gyűrűt – a gyakorlatban is! És akkor lehet sportfotókat is élesen fotózni. Ennyi az egész.
Nyilván adódik olyan helyzet, amikor AF-fel könnyebb a dolgom, de _csak_ azt használni értelmetlen, mert sokszor a MF gyorsabb megoldást hoz.
Művészkedésről pedig nem is beszéltem, az teljesen más téma.
ezegyfa 2010.07.08. 07:16:40
stars7726 2010.07.08. 07:16:41
dark future · http://www.andocsek.hu 2010.07.08. 07:16:42
Szívás csak délutánonként van néha, amikor világítás még nincs, a fél pálya árnyékban van, a másik fele meg szikrázó napsütésben. Olyankor a fotóriporterek és az operatőrök is tépik a hajukat. Az sokkal nagyobb szopattyú, mint a fókuszálás.
Pipas 2010.07.08. 07:16:42
Na meg _csak_ af-et használni is butaság lenne (mondjuk makrózásnál), de sportfotót szerintem ma már senki nem gondol komolyan mf-ben.
Éjfúria 2010.07.08. 09:39:09
Persze, jó poén, ha pont sikerül elkapni fényképezővel a tuti pillanatot, de ez már nem tudósítás, hanem játék, sport, művészet, nem?
grufftipunk (törölt) 2010.07.08. 09:39:29
Így van,az sokkal nagyobb gáz, ha a felvenni kívánt terepen durván eltérő fényviszonyok vannak. A fotósnak/operatőrnek résen kell lennie, hogy ne legyen alul vagy túlexponálva a kép, mikor átmegy a játékos a világosabb részből a sötétebbe például.
Másrészt a sportfotózásban ma már elengedhetetlen a gyors reakcióidejű AF. A pálya széléről nem érnek rá időben behúzni a gyűrűt, mikor a játékosok másodpecenként 5-10 méter közötti távolságokat is befuthatnak. És akkor már hova lett a hirtelen elsőre beállított élesség? Ez nem műtermi fotózás. Ez eseményfotózás. Ebben a kategóriában kivétel nélkül, a minnél jobb, és gyorsabb AF-fel rendelkező gépek a nyerők.
reader613 2010.07.08. 09:39:49
És valóban, 11fps-nél elég finom kéz kell a manuális fókuszoláshoz ;-)
pifti412 · http://www.focimax.com 2010.07.08. 10:49:44
Before · http://azbeszt.blog.hu 2010.07.08. 10:50:03
tueles kepeket kell rogziteni, hanem olyanokat, amik egymas utan lejatszva a termeszetes mozgas erzetet keltik, vagyis nem csak a pillanatnyi kepallapot, hanem a ket frame kozotti atmenet is erzekelheto valamennyire. Ez jellemzoen elmosodott(abb) kepet eredmenyez, amit a szemunk alakit folyamatos mozgassa. Kockazz ki batran egy akarmilyen hiperszuper HD videot, nem a tueles kepekrol fog szolni, ahol dinamikus mozgas lathato.
zeneigéniusz 2010.07.08. 10:53:09
Az 1920x1600 pixel egy kb. 16x13 cm-es /300 dpi-s nyomatra elég, amiből szinte biztos hogy ki kell vágni valamit - persze igénytelenebb újságok simán bevállalják címlapra az ilyen minőséget is.
De egyébként nem mondtál hülyeséget, a hunyó inkább a jogdíj körül van.
Fideszman 2010.07.08. 11:26:32
Dr. Fotos 2010.07.08. 12:10:32
Amugy bazira viccesek ez az MF-et erolteto hozzaszolasok. 400/2.8-as lencsenel van egy 30-40 cm-es eles savod ha nem a stadion veget fotozod. Megneznem hogyan tekeri a kezevel az emberke ha kozben fut a jatekos.
Petyat 2010.07.08. 13:05:02
Nagylátószög esetén simán lehet
manuállal fókuszálni, de egy 600-as
optikával állítsd élesre a több tíz
méterre mozgásban lévő játékost.
Az expozíciót sokszor érdemes
manuálban használni, de az AF
az esetek többségében pontosabb
a szemnél és gyorsabb a kéznél.
ezegyfa:
Ha valóban értenél hozzá, tudnád,
hogy az AF nem az optikában van,
hanem a vázban. A távirányítású
kamerákról nem tudtam, de jó ötlet.
Ez végképp magyarázza, miért nincs
ot senki. Azokat a fixre állított
gépeket nyilván belövik a hálóra,
és csak a gólt fotózzák.
Giraffa:
Tudom milyen fókusz van az
SLR-ekben, mulimezős AF-et én
is nagyon ritkán használok,
igazad van, lehet a háló között
fotózni, de minek, hacsak nem az
előtérben elmosódott hálóval akarja
érdekesebbé tenni a fotós a képet.
Egy sportfotó álltalában nem ad
lehetőséget művészi önkifejezésre,
gyorsan meg kell örökíteni a fontos
eseményeket.
ミラ · http://www.miranosekai.com/ 2010.07.08. 13:55:12
sportfotósként pedig nevetséges az MF-es feldobás. ott a pont, aki írta, hogy a lényegi dolgok nem a kapunál történnek, így csak zavar a háló a kép előterében.
@reader613: ez azért erősen sporttól függ. lovas versenyeken sokszor egy rossz pillanatban elindított sorozat pontosan rossz képeket eredményez - ráadásul sorozatban. jobb megtanulni, mikor jó lőni (bár kétségtelen, ez nem foci).
Petyat 2010.07.08. 13:55:12
Nagylátószög esetén simán lehet
manuállal fókuszálni, de egy 600-as
optikával állítsd élesre a több tíz
méterre mozgásban lévő játékost.
Az expozíciót sokszor érdemes
manuálban használni, de az AF
az esetek többségében pontosabb
a szemnél és gyorsabb a kéznél.
ezegyfa:
Ha valóban értenél hozzá, tudnád,
hogy az AF nem az optikában van,
hanem a vázban. A távirányítású
kamerákról nem tudtam, de jó ötlet.
Ez végképp magyarázza, miért nincs
ot senki. Azokat a fixre állított
gépeket nyilván belövik a hálóra,
és csak a gólt fotózzák.
Giraffa:
Tudom milyen fókusz van az
SLR-ekben, mulimezős AF-et én
is nagyon ritkán használok,
igazad van, lehet a háló között
fotózni, de minek, hacsak nem az
előtérben elmosódott hálóval akarja
érdekesebbé tenni a fotós a képet.
Egy sportfotó álltalában nem ad
lehetőséget művészi önkifejezésre,
gyorsan meg kell örökíteni a fontos
eseményeket.
ミラ · http://www.miranosekai.com/ 2010.07.09. 07:21:08
multimezős AFet én se használok, középre fixen állítva, ha AF-A, ha AF-C. sokkal könnyebb vele dolgozni, a multis félrevihetne. AF-Cnél nehezebb, mert nem mindig középen van a téma, de könnyen ugrálok, a ló elég nagy ahhoz, hogy jusson a kép közepére is belőle :)
vAfotóriporter · http://blog.volgyiattila.hu 2010.07.09. 08:17:40